Friday, May 20, 2011

SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI (SBT)


SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI (SBT) 
Sekolah berprestasi tinggi boleh ditakrifkan sebagi sebuah sekolah yang bukan sahaja mencapai kecemerlangan akademik yang baik malahan memberi suasana yang selesa dan teratur serta mempunyai rasa tanggungjawab di kalangan pihak pengurusan , guru-guru dan pelajar-pelajar bagi mencapai aspirasi yang terkandung di dalam Falsafah Pendidikan Negara.

ELEMEN-ELEMEN SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI

Kepemimpinan Pengetua yang dinamis dan berkesan:

Penampilan diri
·         Kesihatan fizikal dan mental yang sihat
·         Beramanah , ikhlas, ada sense of humor dan tidak mementingkan diri sendiri
·         Berkeyakinan diri yang tinggi
  • Mahir berkomunikasi

 Ketrampilan pentadbiran
  
Kebolehan menganalisa masalah
1.       Kebolehan membuat keputusan  
2.       Keperluan pengurusan organisasi  
3.       Sensitiviti 

Ketrampilan interpersonal 

  1.  Kemahiran kaunseling  
  2. Kemahiran membina pasukan  
  3. Kemahiran penyelesaian konflik  
  4. Kemahiran pengurusan tekanan dan masa  
  5. Akauntabiliti
 Pengurusan kurikulum yang tersusun  

  1. Pengurusan Pra Pengajaran dan Pembelajaran
    •  Ketentuan sistem kelas yang akan digunakan  
    • Jadual waktu kurikulum  
    • Pemilihan guru untuk mengajar sesuatu matapelajaran 
    • Perancangan dan persediaan Pengajaran dan Pembelajaran  
    • Penentuan set pelajar 

Pengurusan semasa pengajaran dan pembelajaran  

  1. Kaedah mengajar  
  2. Penggunaan ABM 
  3. Penilaian atau tugasan 

Pemantauan P & P  

  1. Rondaan – mempastikan ada guru mengajar dan proses P & P berjalan 
  2. Pencerapan pengajaran guru
·         Kekuatan dan kekurangan dari segi isi  
·         Teknik pengajaran  
·         Respon pelajar ke atas pengajaran yang dibuat 
             
     3.Semakan buku nota dan latihan pelajar  

  •  Memenuhi kuota latihan  
  • Menghabiskan sukatan pelajaran 
  • Kualiti pemeriksaan buku-buku ringkasan  
  • Kerja-kerja pemulihan 
    4.Penyemakan buku rekod pengajaran guru  

  •  Perancangan tahunan , penggal , mingguan dan harian

    5.Ujian dan peperiksaan

Model Penyeliaan  

  1.  Penyeliaan klinikal  
  2. Penyeliaan kendiri

Kecemerlangan disiplin

·         Sahsiah
·         Berpakaian kemas
·         Rambut yang kemas dan pendek
·         Tingkah laku
·         Sopan santun  
·         Baik tutur kata
·         Kehadiran ke sekolah
·         Tidak ponteng sekolah
·         Hadir di dalam kegiatan kokurikulum
·         Menyertakan surat waris atau doktor jika tidak hadir ke sekolah

Guru Berkesan

·         Dapat menghasilkan sesuatu menerusi pengajaran
·         Memiliki ciri-ciri personel tertentu
·         Melakukan sesuatu dalam tugas mengajar

Model Fasilitator

·         Sahsiah  
·         Profesional  
·         Teknologi  
·         Motivasi  
·         Pengurusan bilik darjah
·         Strategi , kaedah,teknik
  
PENUTUP

Keseluruhan huraian ini membincangkan elemen-elemen yang sesuai bagi menganggap sesebuah sekolah itu sebagai sebuah sekolah yang berprestasi tinggi dan langkah-langkah yang sesuai bagi mencapaikan matlamat tersebut. Ini termasuklah dari aspek yang utama iaitu aspek pengajaran dan pembelajaran.Di samping itu , dimasukkan juga aspek-aspek lain yang difikirkan perlu di dalam usaha meningkatkan pencapaian akademik serta pengurusan kurikulum dan kokurikulum di sesebuah sekolah.

Proses pengajaran dan pembelajaran merupakan peringkat yang terpenting dalam pendidikan di sekolah. Sekiranya kita mempunyai proses pengajaran dan pembelajaran yang mantap dan canggih sudah pasti penghasilan pelajar yang dihasilkan akan lebih bermutu dan mencapai matlamat Dasar Pendidikan Negara. Oleh itu , bidang pengurusan pengajaran dan pembelajaran serta pemantauan seharusnyalah diberi perhatian utama oleh setiap pengurus sekolah.

Penyeliaan ke atas pengajaran dan pembelajaran dari semasa ke semasa sangat diperlukan sebagai saluran pengawasan untuk pembaikan dan pemantapan supaya proses pengajaran dan pembelajaran berjalan di atas landasan yang betul dan bermutu tinggi selaras dengan hasrat negara untuk menjadikan pendidikan di Malaysia bertaraf dunia.

0 comments:

Post a Comment